חינוך הומניסטי: מקונפוציוס וסוקרטס ועד אקטיביזם אקו-הומניסטי

הסדנה היברידית

מועדים:

ימי שני: שני שיעורים פרונטליים (ראשון ואחרון) בין השעות 16:30 – 19:30 + שישה שיעורים מקוונים 18:30 – 21:00

היקף:

28 שעות אקדמיות

מרצים / מנחים:

פרופ' נמרוד אלוני

תקציר
מסע התנסותי בדרכי החשיבה, סולמות הערכים והפרקטיקות החינוכיות שקשורות במסורות השונות של החינוך ההומניסטי, החל מאלה שהפציעו במזרח הרחוק ובאזור הים התיכון, דרך הפילוסופיה והפדגוגיה בתרבות המערב לאורך אלפיים שנה, ועד לחידושים במאה העשרים ובמאה העשרים ואחת בפדגוגיה הומניסטית נטורליסטית, ביקורתית, אקטיביסטית ואקו-הומניסטית.

תיאור הקורס
פרופ' נמרוד אלוני, אשר התמחותו בחינוך הומניסטי, הלכה ומעשה, פרסם ספרים רבים בנושא ובכלל זה האחרון "מידת החינוך: התפתחות אישית וקידום הטוב המשותף", יזמן בקורס זה מסע התנסותי בדרכי החשיבה, סולמות הערכים והפרקטיקות החינוכיות שקשורות במסורות השונות של החינוך ההומניסטי, החל מאלה שהפציעו במזרח הרחוק אצל קונפוציוס ובודהה ובאזור הים התיכון ביהדות וביווניות, דרך הפילוסופיה והפדגוגיה בתרבות המערב לאורך אלפיים שנה, ועד לחידושים במאה העשרים והעשרים ואחד בפדגוגיה הומניסטית נטורליסטית, ביקורתית, אקטיביסטית ואקו- הומניסטית.

נושאי הקורס

  • הפצעת תובנות הומניסטיות בעת העתיקה: המזרח הרחוק (קונפוציוס, מנציוס, לאו דזה ובודהה) ובאגן הים התיכון (יהדות ויווניות).
  • ראשית ההגות והפדגוגיה ההומניסטית באתונה ורומא: סוקרטס, אפלטון, אריסטו, איסוקרטס, סנקה.
  • סוף הרנסנס וראשית העת החדשה: מלמידת משפך ללמידה משמעותית – מישל דה מונטיין
  • ראשית החינוך הטבעי והמרד במלאכותיות הבורגנית: ז'אן ז'אק רוסו
  • נאורות והומניזם ליברלי: עמנואל קאנט וג'ון סטויארט מיל
  • מות האלוהים, ניפוץ האלילים והכמיהה לאותנטיות יצירתית – פרידריך ניטשה, סארטר וקאמי.
  • הילד במרכז, הדמוקרטיה לפי דיואי, ומאסלו כוכב עליון – החינוך הפרוגרסיבי במאה ה.20-
  • פדגוגיה ביקורתית ופדגוגיה אקטיביסטית במאה ה21- כמאבק אקו-הומניסטי להצלת האדם והאדמה.
  • הומניזם בשירה, באומנויות ובפדגוגיה מתבוננת.

חובות הקורס
קריאה, העלאת תובנות והצגתן – בהתייחס לטקסטים מתוך מקראת הקורס, משיעור לשיעור. ביבליוגרפיה
משיעור לשיעור יקבלו הלומדים טקסטים – חלקם לקריאת רקע והשלמה וחלקם לקריאה והתייחסות משותפת בשיעורים.