אתיקה במחקר החינוכי

מרצים:

דניאל שפרלנג

המחקר החינוכי מערב משתתפים מגילים שונים, חלקם קטינים וחלקם בוגרים, ובבואנו לבצע מחקר עלינו להיות מודעים לזכויותיהם. שלב מהותי בעריכת מחקר הוא הגשת בקשה לאישורו על ידי הוועדה האתית המוסדית או המדען הראשי. אישור אתי נדרש כיום לצורך הגשת הצעות לקרנות מחקר ולפרסום בכתבי עת.

בסדנה זו נציג בקצרה את התפתחות האתיקה המחקרית, לרבות הכללים הרווחים בתחום זה. נדון בעקרונות העיקריים שהעיסוק באתיקה מחקרית מעלה, ונבחן את הנוהל של משרד החינוך בנושא פעילות מחקרית במערכת החינוך.

הסדנה מסייעת לחוקרים לחזק את התשתית האתית של המחקר, מגבירה את מודעותם לשאלות ולבעיות אתיות ומציגה דרכים להתמודדות עימן.

10:00–11:00 אתיקה במחקר החינוכי – יסודות
11:00–12:00 נוהל המדען הראשי; מקרים בעייתיים ודילמות
12:00–12:30 הפסקה
12:30–13:30 דילמות וסוגיות מן השטח
13:30–15:00 כתיבה מונחית של בקשה לאישור אתי

קהלי היעד

הסדנה מיועדת לחוקרים ולחברי ועדות אתיקה במוסדות האקדמיים בישראל המעוניינים להרחיב את ידיעותיהם בסוגיות של אתיקה במחקר.

היקף: 6 שעות אקדמיות

על המנחה

ד”ר דניאל שפרלנג – בוגר תואר ראשון במשפטים ובמדעי הרוח (פילוסופיה) מהאוניברסיטה העברית, ותואר שני ושלישי במשפטים מאוניברסיטת טורונטו. ד”ר שפרלינג עובד במכון מופ”ת, שם הוא מידען מחקר, מחבר סקירות מידע, עורך מאגר כלי מחקר ועורך תוכן בפורטל מס”ע. נוסף על כך ד”ר שפרלינג חוקר ומרצה בביואתיקה ובמדיניות בריאות בכמה אוניברסיטאות. לפני הצטרפותו למכון מופ”ת היה חבר סגל בבית הספר למדיניות ציבורית ובבית הספר לבריאות הציבור שבאוניברסיטה העברית, וכיהן בוועדות ציבוריות שונות בנושאים של משפט, אתיקה ובריאות. כיום הוא חבר סגל בכיר במכללה האקדמית עמק יזרעאל.