רכישת מיומנויות התנהגותיות בכלים פסיכודרמטיים

קטגוריה: סדנאות תש"פ

מרצים: רוזי טליאס

מועדים: ימי רביעי, בשעות 18.30-14:30, בתאריכים 1.1.2020; 8.1.2020; 15.1.2020; 22.1.2020; 28.1.2020

הפסיכודרמה מייצגת את השימוש בפעולה דרמטית לצורך פתרון בעיות בין-אישיות, צמיחה של מודעות הפרט כלפי עצמו ומודעות  כלפי הקבוצה. היא מבוססת על משחקי תפקידים, פעולה יצירתית וביטוי ספונטני כאן ועכשיו. הפסיכודרמה מאפשרת לאנשים לעשות סימולציה של החיים עצמם תוך התמקדות בניתוח התפקידים שהם מבצעים בחיי היום-יום ואימון בהם.

מטרות הקורס 

  1. הקניית דרך חשיבה חדשה על אודות בני אדם, ביחס לעצמם וביחס לאחרים, על בסיס מודל האישיות ותאוריית התפקיד הפסיכודרמטית.
  2. הקניית טכניקות לאלתור ולשחרור הספונטניות והיצירתיות הטבועות בכל אדם, להתמודדות עם מצבים בלתי צפויים ועם קבלת החלטות.
  3. הקניית כלים מתודיים מתקדמים המסייעים להעצמה ולפיתוח אישי ומקצועי של המורים, ולשמירה על איזון והצלחה במעגלי החיים ובתפקידים השונים.
  4. טיפוח של המורה כמחולל שינוי באמצעות כלים דידקטיים יישומיים אשר יסייעו לשיפור התקשורת הבין-אישית, לבניית יחסי גומלין מיטביים, ולשיפור האקלים הבית-ספרי.
  5. הכרת העצמי בהקשרים ובתפקידים שונים בחיים: זיהוי תפקידים שבולמים או מקדמים התנהגות, והעשרת רפרטואר התפקידים בדרך חווייתית ויצירתית, תוך כדי רכישת מיומנויות התנהגותיות המבוססות על ההנאה והחוויה שבמשחק.

 

תוכני הקורס

  1. יסודות הפסיכודרמה: הכרת המבנה ומרכיבים הפסיכודרמטיים (מראה, כפיל, אגו מסייע, קבוצה, התוויית סצנה, משוב ועוד).
  2. הכרת המושגים המרכזיים בפסיכודרמה: ספונטניות, יצירתיות ושימור תרבותי; פיתוח ואימון הספונטניות והיצירתיות של המורה באמצעות טכניקות תרגילי חימום וכלים אומנותיים (אימפרוביזציות דרמטיות, מוזיקה, ציור).
  3. התפתחות העצמי מבעד לתאוריית התפקיד: מה הוא תפקיד? כיצד אנחנו לומדים לקחת תפקיד, לשחק תפקיד, ליצור תפקיד ולהחליף תפקיד בפסיכודרמה? שיפור מיומנות של החלפת תפקיד; הרחבת זוויות הראייה שדרכן האדם תופס את המציאות; יצירת חלופות התנהגותיות חדשות ומחזקות לחיים, להעצמת יכולות האמפתיה כלפי האחר ולהבנת האני דרך הזולת (הקשבה ללא מילים, יכולת לנהל דיאלוג ועוד).
  4. התמודדות עם קונפליקטים אישיים, בין-אישיים וקבוצתיים: התנסות בדרמטיזציה של אירועים מהחיים כאמצעי לפיתוח מיומנויות למימוש הפוטנציאל האישי והבין-אישי (התמודדות עם גירושין, מוות, דחייה חברתית, מצבי לחץ וכ"ו).
  5. טיול באלבום התמונות המשפחתי: מסע פסיכודרמטי אל המשפחה באמצעות התנסות חווייתית והתבוננות מחודשת באלבום התמונות.
  6. ביוגרפיה / רה-ביוגרפיה: בדיקה ושינוי של סיפורי חיים אישיים המכתיבים דפוסי התנהגות
  7. אגדות ילדים בראי הפסיכודרמה.
  8. תהליכים סוציומטריים בקבוצה: ליבון קונפליקטים חברתיים בכלים סוציומטריים; הבנת המונחים סוציומטריה, אטומים סוציאליים ומיפוי קבוצתי.
  9. פסיכודרמה עם ילדים ונוער ואוכלוסיות מיוחדות: דרכי העבודה עם ילדים ונוער ועם אוכלוסיות חריגות באמצעות הכלים הפסיכודרמטיים; הצגת מקרה מתוך עבודתם של המורים עם האוכלוסיות הללו, ניתוח, שינוי פרספקטיבה ואינטגרציה מחדש.
  10. סיכום ופרדה: סגנונות פרדה, פרדה קצרת מועד, פרדה ארוכה, פרידה סופית.

 

היקף: 5 מפגשים בני 6 שעות, בסה"כ 30 שעות אקדמיות

על המנחה: ד"ר רוזי טליאס, פסיכודרמטיסטית  בעלת שם בין-לאומית מנחת קבוצות, תרפיסטית באומנויות; מומחית לתורת התפקידים והאישיות; מרצה באקדמיה; מקימה ומנהלת של "תאטרון החיים" – המכון לפסיכודרמה ואימון למשא ומתן.

מחברת הספר Moreno's personality theory and its relationship to psychodrama: A philosophical, developmental and therapeutic perspective

 

דמי הרשמה
100
תשלום שכר לימוד
850
מק"ט: אין מידע קטגוריות: , תגית: