וידאו-דידקטיקה – שיח דידקטי מבוסס עדויות וידאו מהכיתה

סדנה מעשית למורי מורים במתמטיקה/פיזיקה/מדעים

מועדים:

השתלמות שנתית 6 מפגשים (5 שעות כל מפגש), בימי שלישי בין השעות 15:30- 19:15

מרצים:

ירון להביעמי ברעםרותי סגל

מחקרים מראים שלצפייה מונחית סדירה של מורים בתיעוד עצמי מהשיעורים שלהם יש ערך מוסף משמעותי בתהליך התפתחותם המקצועית, הן כפרטים והן כחברים בקהילות מקצועיות. הדבר נכון אף יותר כשמדובר במתכשרים להוראה או במורים חדשים.
הסדנה המוצעת, וידאו-דידקטיקה (“וידקטיקה”), תעסוק בהכשרה לקיום שיח הנחיה אפקטיבי ממוקד תוכן המבוסס על עדויות וידאו עצמיות מהכיתה. הסדנה מיועדת למדריכים בתחומי הוראת המתמטיקה ומדעי הטבע.
המשתתפים יתנסו בשיח מברר חקרני-סקרי שאינו שיפוטי המתמקד בעיקר בסוגיות הקשורות בתחומי הדעת ובהוראתם. ההשתלמות תתבסס גם על עדויות וידאו אותן יביאו המשתתפים אל הסדנה. חלק מהמפגשים יעשה באופן מקוון.

תכנים מרכזיים:

ההשתלמות תעסוק בפיתוח הכלים הבאים:

  • כיצד להנחות שיח מקצועי מברר חקרני שאינו שיפוטי
  • כיצד לסייע לבני השיח לזהות את האני מאמין המקצועי האישי שלהם
  • כיצד להפנות את מבטם של בני השיח אל סוגיות הקשורות בתחומי הדעת ובהוראתם כמו למשל קשיים שיכולים להיות לתלמידים בהבנת נושאים שונים במתמטיקה או במדעי הטבע
  • כיצד להנחות בקבוצה שיח מקצועי המבוססת על עדות וידאו משיעורים
  • כיצד לעודד התפתחות מקצועית המבוססת על קיום של “שיח וידקטי” כחלק משגרת עבודת המורה.

היקף:

השתלמות שנתית  – 6 מפגשים (5 שעות כל מפגש), בימי שלישי בין השעות 15:30 ל – 19:15.

מועדים ורשימת נושאים:

18.02.20 – עקרונות השיח הוידקטי: תיאוריה ופרקטיקה
03.03.20 – שיח וידקטי בין עמיתים כמקדם התפתחות מקצועית של המתכשרים להוראה
31.03.20 – התנסות בצפייה עצמית על בסיס עדויות וידאו מהכיתה
07.04.20 – התנסות בעבודה וידקטית בסביבה מקוונת (מפגש פנים אל פנים)
מפגש מקוון אסינכרוני – שימוש בסביבה מקוונת ככלי לביצוע הנחיה וידקטית
19.05.20 – מפגש מסכם

מנחים:

  • פרופ’ ירון להבי (מכללת דוד ילין, מכון ויצמן) – מקים ומפתח תכנית וידקטיקה. עוסק מזה שנים רבות בהכשרת מורים בכלל ומורים לפיזיקה בפרט ובעבודה בהדרכה דידקטית של קבוצות מורים. ראש הרשות למחקר והערכה בדוד ילין וראש המרכז הארצי למורי הפיזיקה.
  • ד”ר רותי סגל (מכללת אורנים, הטכניון) – מדריכה בהוראת מתמטיקה, מקדמת תוכנית וידקטיקה בהוראת המתמטיקה.
  • מר עמי ברעם – מקים ומפתח תכנית וידקטיקה. מנחה קבוצות בפסיכודרמה ובשימוש בוידאו לצורך התפתחות אישית ומקצועית, יוצר סרטים.