למידה כדרך ולא כמטרה: פדגוגיה מתבוננת- עקרונות ותרגול

מועדים:

ימי ב', החל ב-8/03/21, בשעות 14:00 - 17:30

היקף:

30 שעות אקדמיות

מרצים / מנחים:

יוסי בן אשר

רקע

בשנים האחרונות מתפתחת גישה חדשה והופכת נפוצה ומשמעותית בשדה החינוכי. גישה זו מבוססת על שילוב בין תובנות שמקורן במסורות שהתפתחו במזרח ובמערב לבין ידע מתחומי מחקר חדשניים דוגמת חקר המוח ונוירופסיכולוגיה. עיקרה של גישה זו, הנקראת פדגוגיה מתבוננת (Contemplative Pedagogy), הוא טיפוח התבוננות פנימית וקשיבות, התפתחות רוחנית, ומפגש קשוב עם האחר והסביבה.
בסדנה נלמד ונתנסה בדרכי הוראה של פדגוגיה מתבוננת המותאמות לדיסציפלינות שונות בשדה החינוכי, באמצעות כלים המבוססים על ארבעה שערים: תודעה (לדוגמה מיינדפולנס), יצירה, דיאלוג ותנועה.

מטרות הסדנה

  • היכרות עם האופנים השונים שבהם באה הפדגוגיה המתבוננת לביטוי בדיסציפלינות השונות בשדה החינוכי
  • היכרות עם המקורות של הפדגוגיה המתבוננת, הנשענת על ידע שהצטבר במשך אלפי שנים בתרבויות ובמסורות שונות, בשילוב ידע מתחומי מחקר חדשניים דוגמת חקר המוח והנוירופסיכולוגיה
  • הבנה "איך המוח עובד", כדי לקבל תובנות בדבר האפקטיביות של שילוב פדגוגיה מתבוננת בחינוך
  • מתן כלים לשילוב פרקטיקות של פדגוגיה מתבוננת בדיסציפלינות השונות, כדי להפוך את הלימוד של התכנים הדיסציפלינריים לאישי ועמוק יותר
  • היכרות עם פרקטיקות קצרות מאוד וממוקדות (Integrated practice) מעולם הפדגוגיה המתבוננת שאפשר לשלבן בשיעורים. לעיתים חוויה קצרה מאוד של התנסות בפדגוגיה מתבוננת במהלך השיעור תביא למעורבות גבוהה הרבה יותר בלמידה. לדוגמה – שלוש נשימות ממוקדות מסייעות במיקוד בפעילות הנעשית ברגע ההווה
  • היכרות והעמקה בקשר בין פדגוגיה מתבוננת לטיפוח מודעות עצמית ורגשית, פיתוח נוכחות, מוטיבציה, ניהול עצמי וחשיבה ביקורתית, התורמים לשיפור בריכוז ולהישגים בלימודים
  • תרגול פרקטיקות של פדגוגיה מתבוננת כדי לתת למשתתפים כלים להתנסות בהתבוננות קשובה ומעמיקה בחוויית ה"כאן ועכשיו" דרך חוויה רגשית, גופנית ותודעתית. זאת תוך כדי הרחבה והעמקה של המודעות למגוון ה"קולות" בתוכנו, באחרים ובעולם.

מבנה הסדנה

הסדנה מקוונת בחלקה. בתחילת הסמסטר תתקיים במכון מופ"ת הרצאת פתיחה פרונטלית בת 4 שעות פנים אל פנים; בסוף הסדנה תתקיים הרצאת סיום פרונטלית בת 5 שעות.
כל ההרצאות האחרות הן מקוונות, וכל אחת בת 3 שעות. ניתן יהיה להיכנס למחשב, לראות ולשמוע אותן (יינתן הסבר בהמשך).

לרשימת נושאי המפגשים בסדנה לחץ כאן


 

מועדים פרונטליים: ימי ב', 8/03/21, 14/06/21, בין השעות 14:00-17:30
ובנוסף 7 מפגשים מקוונים.

היקף: 2 מפגשים פרונטליים בני 4-5 שעות אקדמיות, ו7 מפגשים מקוונים בני 3 שעות אקדמיות, סה"כ – 30 שעות אקדמיות.

מחיר: 950 ₪, המחיר כולל דמי הרשמה בסך 100 ש”ח.

על המנחה

יוסי בן אשר – כיהן בתפקידים בכירים בארגוני היי-טק: בזק, TTI Telecom ועוד; היה חבר הנהלה וראש המנהל האקדמי במכללת סמינר הקיבוצים; ייסד ושותף בהטמעה של המרכז לפדגוגיה מתבוננת ומיינדפולנס במכללה; סיים לימודים בתוכנית ההכשרה למנהיגות מודעת שפותחה בגוגל; חוקר ומרצה על הקשר בין מנהיגות לפדגוגיה מתבוננת, מדעי המוח ואינטליגנציה רגשית.