מתעוררות – פיתוח אוריינות ביקורתית פמיניסטית

במידה ויהיה שינוי בהנחיות משרד הבריאות, ניתן יהיה לקיים את הסדנה בצורה מקוונת

היקף:

15 שעות אקדמיות

מרצים / מנחים:

ד"ר דבורה לדרמן דניאלי

רקע

אנו חיות בעידן של התעוררות נשית פמיניסטית. נדמה כי אנו חופשיות, נהנות משוויון זכויות, חזקות ובעלות ריבונות מוחלטת על גופנו. מתחת לפני השטח רבות מאיתנו עדיין חשות מתופעלות על ידי מנגנוני ריסון, משטור, הקטנה, פיקוח וצמצום, ולרוב אין לנו המושגים או הכלים לקרוא להם בשמם ולהיאבק נגדם. מנגנונים אלו מופעלים ומפעילים אותנו בכל תחום ושטח בחיינו – בעבודה, בחיי התרבות, הרוח והפנאי, בחיים המשפחתיים והזוגיים, בתפקוד האימהי, בתחום החוויה הגופנית והמינית ובאופני ההוויה שאנו מאפשרות או לא מאפשרות לעצמנו.

בהיבט הרחב יותר, נשים, גם בעידן הנוכחי, נפגעות בהמוניהן מאלימות ומפוגענות מינית, ובכל שנה נרצחות נשים בביתן על ידי בני זוגן. בושה, אשמה והשתקה הן עדיין מנגנוני הדיכוי היעילים ביותר של נשים, במיוחד כשאנו לא מודעות לרעילותם ולהרסנותם.

כנשות סגל, כמרצות, כמחנכות, כמורות וכנשות חינוך, אנו פוגשות ומכשירות בעיקר נשים. לכן נתונה בידינו האפשרות, ואולי אף האחריות, להיות סוכנות של שינוי ותיקון – לעורר מודעות למנגנוני החלשה, השתקה ודיכוי מגדריים, ולקדם תהליכי העצמה ושחרור בקרב תלמידותינו וגם בחיינו אנו.

מטרות הסדנה

הסדנה "מתעוררות" נועדה לפתח ולחדד מודעות למנגנוני החלשה וצמצום בחיינו כנשים, באמצעות מפגש עם הגות פמיניסטית מכוננת ולמידת הרעיונות כרלוונטיים למציאות חיינו ולעולם ההתנסויות היום-יומיות שלנו. דרך מפגש עם הטקסטים מעוררי ההשראה ייחשפו בסדנה גם דרכי השחרור, האיחוי וההעצמה – הן במישור האישי הן במישור הקבוצתי.

תוכנית הסדנה ונושאיה  

מפגש ראשון  

  • וירגי'ניה וולף: אב הבית השומר הסדר הטוב, היררכיה מגדרית של הידע, "מלאך הבית", הפוליטיקה של המרחב –  בין היתר נדון בכיצד צמצום תנועת הגוף והדרת נוכחות נשית משפיעה על  תפיסתנו העצמית?  כיצד הקורונה מטפחת את האישה כ"מלאך הבית"?
  • סימון דה בובואר: הגדרת האחד/האחר, מהותי/ לא מהותי, אובייקט/סובייקט – בין היתר נדון ב- כיצד שם משפחתנו קשור להגדרת המהותי והלא מהותי?   כיצד חווית ההיריון והלידה קשורה לתפיסתנו כאובייקט?
  • איליין שוואלטר: הקול הנשי הכפול, מרחב השממה וארץ האם –   מתי אנחנו משמיעות קול צייתני , ומתי אנו מרשות לעצמנו לדבר את עצמנו באותנטיות? כיצד  תרבות הנשים נמחקה וכיצד נגלה אותה מחדש?
  • תרגיל שיחתי-יצירתי המסכם את המפגש.

מפגש שני

  • אדריאן ריץ':  אימהות כמוסד אל מול  אימהות כחוויה –  מתי ובאילו תנאים האימהות  הינה  מנגנון דיכוי וצמצום?  מתי היא מקור עוצמה? כיצד הפכה הלידה   למניפולציה כוחנית?
  • קייט מילט: מימד הכוח כמוטמע במוסדות חברתיים וביחסים הבין מיניים,  קולוניזציה פנימית.
  • קתרין מקינון: היררכיה של שוני כמולידה כוח,  פגיעה מינית ועצמיות מחוקה –  כיצד מתוארת מיניות בתרבות, וכיצד סקס קשור לכוח? האם המיניות לה הורגלנו היא באמת שלנו?
  • הלן סיקסו –  דמוניזציה של הגופניות הנקבית, ביוש היצריות והעונג הנשי – מדוע הוואגינה נתפסה כמסוכנת? על מי היא מאיימת? כיצד העונג הנשי בויש ודוכא?
  • תרגיל שיחתי-יצירתי המסכם את המפגש.

מפגש שלישי

שחרור, העצמה ואיחוי במרחבי החיים הנשיים –

  • בל הוקס: השלת למידה ולמידה לאחור – כיצד מתחולל השינוי?
  • הלן סיקסו ונעמי וולף: שיקום היצריות והיצירה – השיבה הביתה אל הגוף, הואגינה הצוחקת, לכתוב מחדש את הטקסט-סקס שלנו.
  • לוס איריגארי: שחזור הגנאלוגיה האימהית נשית,  חזון האתיקה השלייתית – כיצד נמצא מחדש את משאבינו וכוחותינו?  כוחה של מורשת ושושלת נשית, ומדוע דווקא הרחם הופכת אותנו למנהיגות מובילות, אקטיביסטיות ומחוללות מהפיכות?
  • מיצג אישי.

היקף: 3 מפגשים בני 5 שעות, סה"כ 15 שעות אקדמיות

מיקום: מכון מופ”ת, רחוב שושנה פרסיץ 13, ת”א

על המנחה: ד"ר דבורה לדרמן דניאלי היא חוקרת ומרצה בתחומי החינוך והמגדר במכללת דוד ילין; מתמחה בתחום הפדגוגיה הדיאלוגית והביקורתית-פמיניסטית.