מודעות קשובה (מיינדפולנס – Mindfulness) וחקר מוח בחינוך

קטגוריה: סדנאות תש"פ

מרצים: אלונה איזנברג חנן יפת

מועדים: ימי שני, בין השעות 10.00 עד 15.00, מתאריך 20.1.2020

מיינדפולנס מוגדר כתשומת לב המופנית באופן שיטתי ולא ביקורתי לחוויות השונות המתרחשות בזמן אמת, תוך מתן דגש על חושים, תחושות גוף, מחשבות ורגשות. אפשר לפתח מיינדפולנס על ידי אימון הנמשך מספר שבועות. אימון במיינדפולנס מפתח מודעות עצמית ומחזק את צוותי הקשב במוח. הוא עוזר לחשוף ולשנות דפוסי חשיבה והתנהגויות אוטומטיות ומשפר את היכולת לוויסות הרגשי.

בשני העשורים האחרונים נערכו אלפי מחקרים מדעיים על מיינדפולנס  בתחומי הבריאות, הפסיכולוגיה, מדעי המוח ולאחרונה גם בתחום החינוך. הממצאים מראים שאימון במיינדפולנס במשך מספר שבועות מביא לשינויים משמעותיים במגוון רחב של תחומים הקשורים לאיכות חיים ולשלומות (Well being) המחקרים מראים כי האימון מוביל לטיפוח איכויות כגון:  נוכחות, קשב והקשבה, התבוננות ומודעות עצמית, אמפטיה חמלה ויכולת להבנת האחר והפחתת מתח חרדה ודיכאון. מחקרי מוח רבים מעידים על שינויים מיטיבים בתפקוד ובמבנה של המוח.

יתרה מכך, יכולות אלו נמצאו רלוונטיות וחשובות לארגז הכלים החינוכי, בייחוד בעידן הנוכחי עם האתגרים והשינויים הפוקדים את מערכת החינוך כגון עליה בבעיות הקשב ולקויות למידה.

בכל שיעור יהיה חלק עיוני וחלק חוויתי ומעשי.

במישור התיאורטי נלמד על המנגנונים המוחיים והפסיכולוגיים הקשורים לתרגול מיינדפולנס, ואת תרומתו של חקר המוח העדכני להבנה של הקשר ביניהם לבין רווחה אישית. בנוסף ניגע ונדון גם באדפטציה של הגישה למערכת החינוך בעולם ובישראל.

בחלק המעשי של הקורס המשתתפים יתנסו מדי שיעור בתרגול מיינדפולנס, וברכישת המיומנויות הייחודיות לגישה. כמו כן המשתתפים יתבקשו לתרגל מספר דקות מדי יום בין המפגשים עם הקלטות שנתנו.

מטרות הסדנה

  1. הקניית מיומנויות התרגול האישי של המשתתפים.
  2. הקניית כלים להרחבת יכולותיו של המורה לנוכחות קשובה.
  3. הקניית כלים להרחבת היכולות לוויסות רגשי ולהתמודדות עם מצבי לחץ ומשבר בקרב כלל אנשי החינוך.
  4. הרחבת היכולת לייצר סביבה חינוכית מיטבית המאפשרת למידה והתפתחות.
  5. רכישת ידע אקדמי עדכני מתחום חקר המוח והפסיכולוגיה הרלוונטי לעבודתו של המורה.

נושאים עיקריים

  1. המוח הפלסטי והלומד:
    היכרות עם מושגים בסיסיים במחקר מוח, עם דגש על עובדת היותו פלסטי ומושפע מגירויים שונים. דגש נוסף: הרשת המוחית, חשיבות צוותי ניהול, והתזמורת המוחית.
    ביסוס הסטינג להמשך הקורס.
  2. תרגול מיינדפולנס ככלי רב עוצמה:
    היכרות עם ההגדרה של מיינדפולנס על הרכיבים השונים שלה, התנסות בתרגול פורמלי של סריקת גוף
  3. קשב, הקשבה ומודעות קשובה:
    מנגנוני הקשב במוח, והקשר בינם לבין תרגול מיינדפולנס. חשיבות של קשב לעידן המודרני ולאקלים הכיתתי. בשיעור זה נלמד תשומת לב לנשימה כבית לתודעה וככלי לשיפור ריכוז ובהירות תודעתית.
  4. טייס אוטומטי ופגישה עם "האורחים":
    מנגנוני גירוי-תגובה במוח, וכיצד למידה (התנהגותית) רגש, – הופכת אוטומטית, ומה המחיר של אוטומטיות ביום יום. נזהה את האוטומטים השונים שמתעוררים מחשבה, דחף. נזהה את "האורחים" (מצבי תודעה) השונים . נדון בחשיבות של מודעות ביצירה של מרווח בין גירוי לתגובה
  5. לארח את "האורחים":
    נושא השיעור הזה הוא הגישה הנכונה לאורחים. נושא זה עוסק זה באופן ישיר ב"הכלה" של קושי ושל תחושות לא נעימות, מתוך תשומת לב לדפוסי תגובה אוטומטיים, מתי הם מתעוררים, וכיצד ניתן לווסת אותם.
  6. התיידדות עם קושי, הכרת הטוב וטיפוח איכויות הלב:
    הצגה של נושא הפסיכולוגיה החיובית וכמה מחקרים ותרגילים מרכזיים שתומכים בטיפוח של רגשות חיוביים בחיי היום יום כולל תרגול מטה (טיפוח חמלה). יינתן דגש על זיהוי, קבלה והכלה של כל הרגשות כציר מרכזי שמאפשר לנו "להיות אנושיים" ולא לברוח מעצמנו. נדון במחקר המוח על תרגול איכויות מיטיבות ונלמד לתרגל אותם.
  7. התמודדות עם מתחים:
    מהו לחץ? כיצד פועל מנגנון לחץ רגעי וכרוני, וכיצד הוא רלוונטי לעבודה החינוכית. נשים דגש על סימנים פיזיולוגיים ללחץ, ולהשפעות הפסיכולוגיות של אירוע לחץ ושל לחץ ממושך (כרוני). נכיר את ההיבטים השונים של לחץ: מחשבה, רגש, תחושה. נלמד כיצד ניתן לווסת את התגובה הרגשית ללחץ.
  8. עבודה עם מחשבות:
    מחשבות הן פעילות מוחית שמושפעת מרגש, ותחושות גוף ומשפיעה עליהן. במפגש זה נדגיש את החשיבות של פיתוח מטא-קוגניציה ומבט מרוחק על המחשבות, במיוחד מחשבות הרסניות. בשלושת השעורים האחרונים יוקדש זמן לדיון ביישום מיינדפולנס במרחב בית הספר.
  9. היקשרות וגלגל המודעות:
    כחלק מהסיכום של הקורס, נלמד תרגול שכולל בתוכו את רוב התרגילים שלמדנו במהלך הקורס כפי שנוסח על ידי פרופ' דן סיגל. נוסף את התחום של קשר ונשוחח על תיאוריות של Attachment כדי להדגיש את החשיבות של קשר בין אישי מיטיב להתפתחות תקינה. לסיכום נדבר על הקשר בין מורה לתלמיד.
  10. סיכום הקורס:
    חזרה על הנושאים שנלמדו, סיכום החוויות והתהליכים האישיים של המשתתפים ומחשבות להמשך. כיצד להמשיך ולפתח מיומנות בחיים מקצועיים?

היקף: 10 מפגשים בני 6 שעות אקדמיות, בסה"כ 60 שעות אקדמיות

על המנחים:

אלונה איזנברג יועצת ארגונית ומנחת קבוצות מומחית בפיתוח מנהיגות. מלווה מנהלים בתהליכי צמיחה והתפתחות.מתרגלת מדיטציה ולומדת בודהיזם. מלמדת MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) עם הכשרה מטעם המרכז הבינתחומי.
שותפה בצוות הפיתוח של בי"ס סגול – מיזם מערכתי של מרכז סגול למח ותודעה, להטמעת קשיבות במערכת החינוך.מורה  למיינדפולנס לילדים בתכנית "שפת הקשב" בבי"ס תל חי בתל אביב.
מדריכה יועצים ארגוניים בצה"ל ומלמדת בסמינר הקיבוצים ובאוניברסיטת חיפה.

מרצה אורח – חנן יפת
עובד סוציאלי קליני – MSW. בוגר הכשרת מנחי MBSR מטעם מכון מודע, בוגר הכשרת מנחי MBCT מטעם אוניברסיטת BANGOR באנגליה. מטפל במכון “חיבורים”- המרכז הישראלי לחרדה. רכז השתלמויות מיינדפולנס לאנשי חינוך במכון מודע, מנחה צוותים רפואיים ואוכלוסיות קליניות במרפאת “שחף” להפחתת סטרס – בית החולים שיבא. בעל נסיון של מספר שנים בתחום בריאות הנפש עם מבוגרים ובני נוער. מנחה מיינדפולנס במשטרת ישראל. מטפל בפסיכותרפיה מבוססת מיינדפולנס ובגישת ACT בקליניקה פרטית בתל אביב.

 

דמי הרשמה
100
תשלום שכר לימוד
1,600
מק"ט: אין מידע קטגוריות: , תגית: