
התעוררות המכונות AI – מחזור שלישי
סדנה שנתית בזום
מועדים:
שישה מפגשים, בימים שני וחמישי, בשעות: 14:00 – 16:00
היקף:
12 שעות אקדמיות
מרצים / מנחים:
ד"ר סמדר גלעד חי
תקציר
סדרת סדנאות ייחודית זו מציעה מסע אישי- מקצועי מקיף בן 6 מפגשים, המיועד לסגל אקדמי, חוקרים, מנחי עבודות מחקר וסטודנטים בתארים מתקדמים. הסדרה תתמקד בהיכרות, התנסות לשילוב יעיל של כלי בינה מלאכותית (AI) בשלבים השונים של תהליך ההנחייה, כתיבה של מחקר. המשתתפים ילמדו כיצד למצות את הפוטנציאל של טכנולוגיות AI מתקדמות לשיפור איכות ההנחייה /כתיבה של המחקר, ייעול תהליכי העבודה, והעמקת התובנות המחקריות. בהלימה לצרכי המשתתפים, המפגשים אף יעסקו בסוגיות ודילמות המתעוררות בקרב מנחי עבודות מחקר עם תנופת השימוש בכלי AI על ידי סטודנטים. סדרת המפגשים בנויה על פי לוח זמנים (יולי 25)
מטרות כלליות
- להקנות למשתתפים ידע מעמיק על כלי AI עדכניים והשימושים שלהם בתהליך ההנחייה /כתיבה של המחקר האקדמי.
- לפתח מיומנויות מעשיות בשימוש בכלי AI לייעול עבודת ההנחייה והכתיבה האקדמית.
- לעודד חשיבה ביקורתית על היתרונות והאתגרים בשילוב AI בתהליכי מחק ואתיקה מחקרית.
- להעניק כלים להנחיה אפקטיבית של סטודנטים בשימוש נבון בטכנולוגיות
- לטפח קהילה מקצועית של מנחים וכותבי מחקרים לדיון, דיאלוג וללמידת עמיתים בסוגיות ודילמות, גיבוש תובנות תלוי 'ידע חי', המלצות, אסטרטגיות, טכניקות, יסודות ועקרונות פעולה מוסכמים לצורכי הנחייה בעידן ה AI.
- שיתוף בידע, יצירת אימפקט רוחבי חוצה מוסדות ותחומים
מפגש 1
Search, Design & Write the Study With AI
תכנון, עיצוב וכתיבה מחקרית בסיוע AI
מועד:3.7.2025 יום חמישי
שעות: 14.00-16.00
פלטפורמה: זום
מהלך המפגש:
היכרות והתנסות עם כלי בינה מלאכותית ייעודיים כמסייעים לפעולות נדרשות לשלבי מחקר ראשוניים.
קיום דיון פתוח ללמידת עמיתים בסוגיות /דילמות בהקשר להנחיית סטודנטים בכפוף ל יישומי AI-מחקר במטרה לגבש עקרונות פעולה /המלצות יישומיות / גילוי רעיונות
*(יתכנו שינויים על פי שיקול מרצה וההתרחשויות בתהליך הלמידה במפגש)
מפגש 2:
פרומפטינג ופיתוח אמצעי עזר בסיוע AI לטיוב תהליך הלמידה, ההנחייה והכתיבה
מועד: 7.7.25 יום שני
שעות: 14.00-16.00
מיקום: זום
מהלך המפגש:
אורינות בינה מלאכותית היא מיומנות MUST כיום. המשמעות הבנה של עקרונות 'התחביר הבינאי' – איך 'מדברים' מדוייק עם מכונה להפקת תוצר מחקרי אופטימלי?
פרקטיקה: כלי AI ייעודיים לפיתוח עזרים דיגיטלים לצורכי הנחייה וכתיבת מחקר (לתרגול, לייעול וטיוב תהליך ההנחייה, הכתיבה, הערכת איכות העבודה המחקרית).
רצוי מנוי בקלוד Claude למיצוי מטרות מפגש זה.
מפגש 3:
open discussion – Data collection and data reliability assurance
איסוף נתונים ומהימנות במחקר (זיוף או אמיתי?) – תרחישים ודיון פתוח
מועד:10.7.2025 יום חמישי
שעות: 14.00-16.00
מיקום: זום
מהלך המפגש: במת דיון פתוח לגיבוש הסכמות, עקרונות פעולה, כיווני מחשבה בנושאי אתיקה ו AI, מקרי בוחן/ סימולציות כדוגמאות שהופקו עם AI, זיהוי הבעייתיות/הדילמות, האתגרים וההזדמנויות ללמידה ולדיוק תהליך ההנחייה/כתיבה, סוגיות של מהימנות נתונים למחקר ( זיוף או אמיתי?)
מפגש 4: AI ומחקר איכותני – Data analysis in qualitative research
מועד:17.7.2025 יום חמישי
שעות: 14.00-16.00
מיקום: זום
מהלך המפגש:
היכרות והתנסות עם כלי AI ייעודיים לצורכי תמלול, עריכה וויזואליזציה של נתונים
מפגש 5: AI ומחקר כמותני- Data analysis for quantitative research
מועד: 21.7.2025 יום שני
שעות: 14.00-16.00
מיקום: זום
מהלך המפגש:
היכרות והתנסות עם כלי AI ייעודיים לצורכי עיבוד וניתוח נתונים למחקר כמותי
מפגש 6: ממצאים, פרשנות וויזואליזציה של נתונים וממצאים בסיוע AI
מועד: 24.7.2025 יום חמישי
שעות: 14.00-16.00
מיקום: זום
נושאי למידה והתנסות:
יצירת טבלאות, גרפים ודיאגרמות מקבצי נתונים, ניתוח מקבצי נתונים ודיאגרמות ('הנדסה הפוכה').
כללי:
- ייתכנו שינויים במפגשי הסדרה על פי שיקולי מרצה בהלימה להתרחשויות במהלך הסדנה.
- לשם הבניית ידע והפנמתו בתהליך למידה מתפתח הרישום הינו לסדרה כולה.
- המלצה, לפתוח חשבון ג'מייל פרטי לשם התחברות מהירה לכלים במפגשים השונים
- חשוב לציין כי החברות המפתחות את כלי ה AI מגבילות (כל אחת לשיטתה) את טווח הפעולות והשימוש בגרסה החינמית (טווח מצומצם) וגם בגרסת המנוי (טווח רחב יותר). ההגבלות עלולות ליצור חסמים, לקצר משך השימוש.
ד"ר סמדר גלעד חי – Dr. Smadar Gilad Hai (smadargg@gmail.com)
תחומי הוראה ומחקר: ניהול וארגון מערכות חינוך, מנהיגות, יזמות וחדשנות במערכות חינוך, שימושי AI במחקר ובאקדמיה. מנחת עבודות מחקר, פיתוח יוזמות בשדה וביצוע מחקרים יישומיים. עוסקת בפיתוח, הטמעה וביצוע של תוכניות ותהליכי הכשרה, הוראה ומחקר, הדרכה ומנטורינג. מובילה ומנחה סגל אקדמי וסטודנטים בנושא יישומי בינה מלאכותית בכתיבה והנחיית מחקרים. חברה בצוות אקדמי מכללתי לגיבוש מדיניות ודרכי הטמעת כלי AI בהוראה, למידה ובמחקר באקדמית גורדון. מרצה במכללת אורנים בתחום המנהיגות בארגונים בעידן ה-AI. מפתחת תוכנית להוראת יזמות בבתי ספר (גפ"ן) הוטמעה במספר בתי ספר במחוז חיפה והצפון. מחקר הדיסטרציה ומאמר מחקרי של ד"ר גלעד חי שעסקו בנושא של השלכות הטמעת החדשנות על אפקטיביות מורים ובתי ספר נבחרו פעמיים בשנים 2014/15 וב 2017 כראויים לשבח ועם ציון 'כעבודת מחקר מדעית למופת' בפריסת שופטים בינלאומית של הוצאת אמרלד העולמית ועורכי כתב העת היוקרתי Journal of Educational Administration .
המלצות של לומדים במחזור הראשון:
- ההתנסות בחדרים הייתה מצוינת!- מפגש מאוד מעניין, למדתי המון-
- שיעור כלים במחקר כמותי היה שיעור טוב מאוד
- נהניתי מאוד להיחשף לכלים הפרקטיים לניתוח נתונים כמותיים, בעיקר לגו'ליוס